27 juli 2014

12) Ben jij altijd open en eerlijk?

April-3

Na de vergadering bij de Kweektuin wordt duidelijk dat het nog wel even kan duren voor we echt concrete stappen kunnen zetten. We gaan in volle vaart aan de slag met een voortgangsrapportage die we met de gemeente gaan bespreken. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik helder wil zijn over mijn ambities. Ik zet me vrijwillig in voor de commissie en het plan omdat ik erin geloof en me helemaal kan vinden in de doelstellingen. Daar wil ik mijn financiële ervaring en projectervaring graag voor inzetten. En ik ben ook op zoek naar een coördinerende functie waarin ik ondernemers, onderwijs en andere partijen kan verbinden. Waar we samen werken aan een betere wereld.
Het is de commissie duidelijk en we spreken af dat ik het aangeef als er iets zakelijk voorbij komt waar ik me graag aan wil binden. Dan kunnen we dan bekijken hoe dat zich verhoud tot mijn vrijwillige inzet. Er zijn meer mensen die er net als ik inzitten en ergens is dat ook de dagelijkse realiteit. Je kunt alleen maar een nieuwe samenleving creëren, een participatie samenleving als je accepteert dat mensen die zich vrijwillig inzetten ook andere rollen hebben op andere momenten in hun leven. Je kunt iets voor een ander betekenen als je ook voor jezelf zorgt. Iemand die een speeltuintje schoon houdt doet dat misschien omdat hij vegen leuk vind maar ook omdat zijn kind van 2 daar speelt. Iemand die een bestuursfunctie heeft bij een Rotary doet dat omdat hij achter de doelstellingen staat en ook omdat het netwerk hem misschien wel werk oplevert. Het gaat om integer en open handelen, eerlijk zijn over je motieven en daarnaar handelen. Misschien soms een beetje moeilijk om jezelf zo kwetsbaar op te stellen maar we hebben het wel nodig.
Ik ben integer en oprecht en door deze nieuwe wending in mijn leven ga ik mezelf ineens strategische vragen stellen of het wel slim is om alles zo open te vertellen en of ik mezelf dan niet dwarsboom.  Eigenlijk wil ik die discussie met mezelf helemaal niet. Ik wil vanuit mijn gevoel en mijn intenties blijven handelen en geloof in een goede afloop. Dus dat is wat ik doe.

Mijn man en ik hebben deze week ook een avond uitgetrokken om onze financiën op een rij te zetten. Alle uitgaven en verplichtingen op een rij en meteen een pakket klaar gemaakt voor de boekhouder die de aangifte gaat maken. We kwamen tot de conclusie dat we het met minder geld kunnen doen. Dat wisten we al maar dat werd nu ineens heel duidelijk. We hebben meer betaald en opzij gezet de afgelopen twee jaar dan we zelf besefte en dat voelde enorm goed. Op Koningsavond zijn we uit eten geweest. Een spontane actie die heel goed uitpakte. We hebben gedagdroomd over mijn plannen en ambities en Tom stelt me voor dat ik ontslag ga nemen, per 1 augustus. Ik kon me er helemaal in vinden en zag het al voor me. Ik stapte lyrisch, vol goede moed (of wijn)  mijn bed in.
Maar de volgende dag was dat anders. De hele ochtend bleef er een steen op mijn maag liggen. Ik merkte dat die steen al weken aanwezig was. Steeds lag die daar een paar uur op mijn maag te drukken. Ik vroeg mezelf af of het een geld kwestie was maar kwam al snel tot de conclusie dat het iets heel anders is. Het is pure onzekerheid. Ik ben bang om te falen, bang dat mensen merken dat ik eigenlijk niets kan, bang dat ik zakelijk misluk.

Dit is nieuw voor me. Mijn hele werkende leven ging over rozen, een zondagskind. Ik heb nooit zonder werk gezeten, rolde van de ene baan in de andere, had altijd mensen om me heen die in me geloofde en me wilde hebben. En nu? Nu zou ik dan uit eigen beweging mijn baan opzeggen! En stel nou dat het niet lukt! Wat doe ik dan?
Zondagavond heb ik een oefening gedaan om erachter te komen wat een zuivere keuze is. Zulke oefeningen ben ik gaan doen door de NLP opleidingen die ik heb gevolgd en ze helpen me echt als ik het even intuïtief niet weet of omdat er teveel gedachten zijn die mijn gevoel vertroebelen. Of als je iets heel graag wilt maar t voelt niet goed zonder dat je t kan verklaren. Het werkt als volgt; je stelt een gesloten vraag die met ja of nee beantwoord kan worden. Dan leg je een blaadje neer met JA en een blaadje neer met NEE. Neem de vraag in je hoofd en ga op één van de blaadjes staan en voel wat er gebeurd. Je neemt hoe dan ook iets waar. Een gedachte, een gevoel, een beleving. Neem je helemaal niets waar, dan is dat wat je waarneemt. Misschien moet je de vraag anders formuleren, dat weet je zelf het beste. Dat doe je ook bij beide antwoorden en zo weet je wat het juiste antwoord is voor jou. Hokus pokus of zweverig? Vind ik niet. Ik vertrouw hier feilloos op omdat ik zelf wel weet of ik iets met mijn gedachten afdwing of dat het spontaan komt.

Mijn vraag ging over ontslag nemen en het antwoord lees je in mijn volgende blog.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tom, bedankt dat je zoveel vertrouwen in me hebt en me elke keer weer helpt om op koers te blijven.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen