24 juni 2014

2) Ontslag nog geen optie? Wees creatief!

17 maart

Het is maandagmiddag. Ik werk bij mijn man op kantoor. Daar is nu niemand terwijl opa en oma thuis oppassen op onze kinderen. Ik werk wat mailtjes weg en begin aan een brief. Mijn man komt later binnenlopen en we kletsen even. Ik zeg dat ik geen zin heb om morgen aan de slag te gaan en hij zegt tegen me dat ik allang weet wat ik moet doen. Ja, dat weet ik wel, ik wil met mijn droom aan de slag en iets houdt me tegen. Als hij weggaat, stelt hij voor dat ik NU mijn ontslag aanvraag. Dat gaat me te ver. Ik reken mijn verlof uit en zie dat ik een aantal dagen vrij kan nemen. Als ik dat nou eens verspreid opneem…

Even later rond ik het mailtje aan mijn leidinggevende af en druk op verzend. Binnen een kwartier heb ik een reactie. Als ik nog laat weten welke werkzaamheden overgenomen moeten worden, kan ik in overleg de komende 3 a 4 weken de ruimte nemen om concreet aan de slag te gaan met mijn netwerk in Haarlem.

Is het zo makkelijk?

Ik ben blij met de reactie en als ik om half 6 richting huis fiets stel ik me voor dat ik voortaan altijd op de fiets naar mijn werk kan. Geen treinreizen meer van 1 uur enkele reis. Dat zorgt voor een dikke glimlach op mijn gezicht. Dit is een goede stap!

De volgende twee dagen heb ik weer veel vaker een dikke glimlach. Mijn leidinggevende geeft me de ruimte om de komende weken aan de slag te gaan met mijn plannen en denkt mee over vervanging. Ik stuur de afdeling een mail met mijn nieuwe voornemen en ik krijg lieve en leuke reacties en meteen wat tips en namen van mensen die ik zeker moet benaderen. Als ik daarna andere mensen vraag om een aanbeveling te schrijven op LinkedIn groeit mijn zelfvertrouwen helemaal tot het plafond. Hoe leuk is het om complimenten te lezen die over jou gaan? Mijn tip bij een offday: lees je aanbevelingen op LinkedIn eens door.

Dit is toch geven en nemen? Iets waar ik ook al zo lang iets mee wil doen? Nou ik heb nog wel wat te leren hoor. Waar ik altijd makkelijk klaar sta voor een ander en graag mensen verder help, ervaar ik nu de andere kant. Heerlijk gevoel dat anderen voor mij aan de slag gaan en iets voor me willen doen. Zomaar met namen van mensen komen die heel waardevol voor mij kunnen zijn. Zo werkt dat dus!

It’s true. Als je doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg. Doe je iets anders dan  veroorzaak je een nieuwe stroom. Ik ben er nu al blij mee!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 Tom en  Jeroen de Boer  , dankjewel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten