22 juli 2014

10) Een goed netwerk zit dichterbij dan je denkt

april-1

Deze week heb ik mijn eerste bijeenkomst gehad met de voorbereidingscommissie Kweektuin. Leuke club en ik voelde me welkom. Maar wat een hoop nieuwe informatie en ook onderwerpen waar ik nog maar bar weinig van af weet. Ik heb ’s nachts van alles verwerkt en heb veel liggen woelen en malen. Het voelt als een nieuwe baan, daar kan je de eerste twee weken ook zo onrustig van zijn omdat je alles wilt plaatsen en onthouden. Neemt niet weg dat ik er ook blij van werd. Het voelt goed daar!  En ik denk dat ik echt een toegevoegde waarde kan hebben. Ik wil me bezig houden met plannen om ondernemers aan te trekken voor de kas,  voorstellen schrijven voor financiering van een aantal projecten en ondersteuning bij een voortgangsnotitie.

Inmiddels heb ik ook al aardig wat uurtjes besteed aan netwerken en dat loont ook echt de moeite. Je kunt heel hard werken aan je Linkedin profiel of vacature sites bekijken maar de kans dat je dan snel een persoonlijk gesprek hebt is klein. Ik doe het anders. Aan ondernemers heb ik ook vaak het advies gegeven om alleen naar die netwerkbijeenkomsten te gaan die qua sfeer en mensen bij je passen. Vraag een collega-ondernemer of je een keer mee mag. Warme introductie noem je dat en dat werkt veel fijner dan zo maar iemand opbellen. En de kans is veel groter dat je ook iemand treft waar je iets voor kan betekenen of vice versa. Niet voor ijskoude sales misschien maar wel als je iets wilt leren of zakelijke partners zoekt.
Zo doe ik dat nu ook. Ik heb aan mijn collega's, vrienden en buren verteld wat ik ongeveer wil en zoek en hen naar zinvolle contacten gevraagd. En dat werkt goed. Ik laat de tipgever ook weten wat ik aan het gesprek had omdat het gewoon leuk is om dat terug te krijgen als je iemand op weg helpt. Vandaar ook de bedankjes onderaan deze blogs. Ik vind het tof dat mensen met me meedenken. 
Zo ben in contact gekomen met hele leuke mensen uit het Haarlemse netwerk. In 1 week tijd ontmoet ik 2 Haarlemmers die me op weg kunnen helpen bij de realisatie van mijn droom. Angelina werkt als communicatie adviseur voor Gemeente Haarlem en Nicole werkt als communicatie adviseur voor Crem en doet daarnaast ook communicatiewerk voor Haarlemse initiatieven. Via hen krijg ik nuttige tips over mensen, locaties en bijeenkomsten die ik nog niet kende (Seinwezen) en naast alle nuttige info zijn het vooral twee hele leuke gesprekken. T mooiste vind ik dat ik de ander ook wat te vertellen heb en mijn netwerk weer in kan zetten. Ik leer ze kennen via een vriendin en een collega en ze blijken allebei buren te zijn. Variërend van 4 tot 7 huizen verderop.  Hoe bijzonder is dat? Ik krijg een dikke glimlach door de toevalligheden die daarbij spelen. Het is alsof ik dan even een glimpje zie van de schoonheid en complexiteit van ons aardse systeem. Alsof dingen zo moesten zijn, alsof het voor een deel vooropgezet is. Het maakt dat ik me nog meer thuis voel in de buurt (nog meer leuke mensen dan ik dacht) en vertrouwen krijg in wat ik doe.
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Brenda, Janny, Angelina en Nicole, bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen