14 augustus 2014

15) Go with the TedX-flow


Mei-2
Na mijn besluit om mee te doen met "de meiden van het Kweekcafe" is het voor mij tijd om opnieuw duidelijk te zijn bij de voorbereidingscommissie van de Kweektuin. Zij besluiten ook over de selectie van ondernemers die gaan huren in de Kweektuin en ik wil niet met een dubbele pet aan tafel zitten. Ik deel ze mee dat ik voor het Kweekcafe wil gaan en dat zij aan moeten geven welke rol ik nog kan pakken in de commissie. We komen er makkelijk uit. Ik handel mijn deel van de voortgangsrapportage af en trek me tijdens vergaderingen even terug als het over de selectie van ondernemers gaat. Ik ben blij met deze oplossing. Dit gebied en de ontwikkeling naar een coöperatie is zo leuk en bijzonder, daar wil ik graag deel van uit blijven maken. Er is nog zoveel te leren en te doen voor dat dit echt op poten staat.

Ik ga deze week weer een dagje flexwerken in de stad. Zo probeer ik elke week een andere flexplek uit om te ervaren welke bij me past. Het is wel anders dan in Amersfoort waar ik veel meer mensen ken. Ik merk dat ik lekkerder werk in een rumoerige omgeving dan in een stille kantoortuin. Bij Zaamen wissel ik na de middag van werkruimte om te ervaren hoe t daar is. Ik raak in gesprek met Rosalie. Grappig, mijn buurman zegt al weken dat ik een afspraak met haar moet maken. Ik heb haar gemaild maar door drukte nog geen reactie gekregen en nu spreek ik haar hier. We maken meteen een afspraak. Even later klets ik nog even met Yfke, die me weer op het spoor zet van iemand anders. Al met al een nuttige middag! En weer ervaar ik hoe super relaxt t is om op de fiets naar huis te gaan. Ook al kom ik uit een klein dorpje, wordt ik nooit een echte mug, ik voel me wel een echte stadbewoner.

En dan is het zover: TedX Haarlem! Al weken zag ik de driehoeksborden staan en nu ben ik erbij! Ik ken TedX alleen van Youtube en van verhalen van anderen en ik heb er zin in. Dit zijn van die bijeenkomsten waar je ineens geraakt kan worden of iets bijzonders beleeft. Ook door de samenstelling van de mensen die er zijn. Het thema is Maslov's pyramide. Hoe ziet die er op de dag van vandaag voor jou uit?
Ik raak in gesprek met twee leuke vrouwen die me bij hun gesprek betrekken. Ze vragen me wat ik doe en een (Roos) van de twee adviseert me meteen aan om met de directeur van Nudge verder te praten over mijn plannen. Voor ik het door heb is ze al weg en trekt ze hem (Jan Betten) erbij. Nudge is een organisatie die duurzame ideeën delen en concreet maken en ze zijn sponsor van het event. Heel inspirerend! Ik vertel hem dat ik zijn organisatie heb uitgenodigd om een tijdje in de Kweektuin te vestigen omdat ze op zoek zijn naar nieuwe flexibele locaties maar dat niemand heeft gereageerd op mijn mail. Hij vraagt me dat nogmaals te doen en geeft me nog een nuttige tip. Even later begint de avond vol presentaties. Ik schuif aan in een rij en maak kennis met de mensen die naast me zitten. Er is een leuke presentatie van Ignaz Wormer van PWN, ook sponsor van de avond. Hij pleit voor meer gebruik van kraanwater en wil watertappunten bevorderen. In de pauze spreek ik hem aan omdat ik zo’n tappunt wel zie zitten in de Kweektuin. Hij nodigt me uit om contact op te nemen voor een vervolggesprek. Ik spreek Roos nogmaals voor ik het weet hebben we in een heel persoonlijk over verbinding, ziektes en het verliezen van mensen waar je veel van houdt. Totaal een andere strekking dan het thema van de avond maar zo gaat het soms als er een klik is.

De pauze vliegt voorbij en eenmaal weer in de zaal praat ik met een man die naast me zit. Hij blijkt een van de oprichters te zijn van crowdfunding in Nederland. We praten even over verschillende concepten en hij reageert enthousiast op de gebiedsontwikkeling van de Kweektuin. Als hij zijn kaartje geeft valt het kwartje bij mij. Het is Ronald Kleverlaan, een naam die al eerder was gevallen bij de Kweektuin (liggend aan de Kleverlaan). Wij dachten: iemand in de business van crowdfunding met zo'n achternaam, dat kan geen toeval zijn, die willen we aan ons binden. En nu spreek ik hem persoonlijk! Leuk zeg! Gelukkig denkt hij er ook zo over. En ondanks het feit dat hij nagenoeg geen individuele aanvragen meer adviseert, mogen we toch contact opnemen als we willen sparren over crowdfunding.

En naast die mensen in de zaal waren er natuurlijk hele mooie en bijzondere sprekers. De oprichtster van Eenmaal; een restaurant voor mensen die alleen uit eten gaan. Wouter Bruins sprong er voor mij uit door zijn verhaal en manier van vertellen. Hij deelt oa.een innovatie in de kippenbusiness om te voorkomen dat zoveel haantjes gedood worden omdat ze niet bruikbaar zijn. En de a capella groep Pitch Control die in de zaal begon met zingen. (kippenvel).
Mijn avond is geslaagd, ik heb leuke mensen gesproken, ik heb inspiratie opgedaan en ik fiets tegen 12 uur met een dikke glimlach naar huis.
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bedankt TedX Haarlem voor de boeiende en inspirerende avond!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen