20 augustus 2014

16) Avond4daagse en financieel geworstel

Juni

Een nieuwe volle week. En wel in het teken van de avond4daagse. Mijn warme herinneringen aan die lange en gezellige avonden wandelen, met veel zingen, bakjes komkommers, snoep en lol staan haaks op mijn huidige beleving. Welke ouder van een gemiddeld gezin krijgt het “soepel” voor elkaar om op een werkdag om 5 uur warm te eten, op half 6 met alle kids op de fiets te springen, 15 min te fietsen en dan aan te sluiten bij een zwerm uitgelaten kinderen die vervolgens een halfuur later dan planning pas gaan lopen? Tussendoor zie je je kind natuurlijk niet want die loopt lekker met vrienden. Wij hebben het deze week niet helemaal soepel voor elkaar gekregen. Al maakt het inhalen met bloemen een hoop goed en sluiten we de week toch gezellig af(gelukkig is dat maar 1x per jaar).
Bij deze: ik heb heel veel waardering voor de organisatie, voor alle ouders die zorgen dat de kids überhaupt mee kunnen lopen en voor werkgevers. Die laatste groep omdat er in de weken van de avond4daagse massaal minder gewerkt wordt omdat iedereen vroeg thuis moet zijn.

Inmiddels weten we dat het Kweekcafe door is naar de volgende ronde van de selectie. Twee van ons vieren zijn bij een bijeenkomst geweest met andere ondernemers om te kijken of de concepten elkaar kunnen aanvullen. We moeten nog wat vragen beantwoorden over duurzame bedrijfsvoering, ons financiële plan presenteren en gaan in gesprek met andere ondernemers die ook bij de selectie zitten om te kijken of er samenwerkingen mogelijk zijn.

Dat financiële plan is wel een ding. We hebben een gesprek gehad met een adviseur van het Ondernemersklankbord. Een stichting met professionals die tegen een onkostenvergoeding adviezen geven aan ondernemers. Het was heel nuttig. Raymond, onze adviseur, was positief kritisch. Hij vond dat we teveel aannames deden, we moeten rekening houden met zeker 2 jaar verlies en had moeite met de combinatie van verschillende aspecten (lichte horeca, verkoop, educatie en workshops). Dat ervaren wij ook. Hoewel conceptstores al langer bestaan is er bijna geen cijfermateriaal te vinden. Het is een feit dat het vaak lang duurt voor nieuwe dingen ook algemeen gedeeld en gefaciliteerd worden. Tien jaar geleden was een koffiehoek in een boekenwinkel uitzondering dus grote kans dat het bestemmingsplan alleen detailhandel toestaat. Nu zie je dat veel vaker. En vaak ook nog met een postbalie of pakketservice. Zo ontstaat er de laatste jaren veel meer functiemenging.  Maar waar baseer je je op als je dat berekend? Ben je dan een koffiezaak of lunchroom? Of haal je geen inkomsten uit je randzaken en ga je alleen uit van een boekenwinkel?
In mijn werk zag ik vaak mensen worstelen met deze vragen en nu loop ik er in de praktijk ook tegen aan.  Iets categoriseren, iets afbakenen heeft voordelen maar als je niet in een hokje past zorgt het meteen voor gedoe. Ik baal er ook van. Ik heb behoorlijk wat financiële kennis en doe al jaren boekhouding voor andere ondernemers. Toch is het echt iets anders om een financiële begroting en exploitatie voor een onderneming die nieuw is en ook nog eens in een gebied waar cijfers alleen gebaseerd zijn op verwachtingen. We hebben verschillende ondernemers naar hun cijfers gevraagd maar dat is niet iets wat wij makkelijk boven water krijgen. Mensen zijn daar erg terughoudend in. Ook op internet, zijn nagenoeg geen openbare ondernemingsplannen en berekeningen te vinden. En gecombineerd met praktijkcijfers al helemaal niet. Dat is mijn ervaring en daarom neem ik me voor om veel meer te delen, ook over ons toekomstige Kweekcafe. Anderen kunnen ervan leren en wat maakt het nou uit dat iemand kan zien hoe jij je cijfers hebt opgebouwd?
Om maar meteen te starten met delen, dit is hoe ik er financieel nu voor sta:
Ik had een salaris van 4100 bruto voor 36 uur. Met 27 uur werken kreeg ik 2070 netto. Daar betaalde ik mijn reiskosten van ong 230 euro en hield dan ong 1840,- over. Nu ben ik terug naar 15 uur, ontvang daarvoor nog ong 1300,- en vanaf 1 september dus niets meer. We hebben nu ong 9000 spaargeld. Dus als er voorlopig nog geen ander betaald werk komt, gebruiken we dat. Dat is ook onze buffer en daar ben ik me erg bewust van. Ik voel me verantwoordelijk dat het op peil blijft en ik straks ook weer voor inkomen zorg. Dat is echt een leerpunt voor mezelf. De stressfactor geld, het hebben geeft me een zeker gevoel maar maakt me ook onrustig. Raar is dat. Ik heb zoveel waardering voor gezinnen die van 1 salaris alles betalen. De komende tijd gaan we ervaren hoe deze situatie voor ons gezin werkt.

En vanuit mijn nieuwsgierigheid wil ik je een vraag stellen die je voor jezelf mag beantwoorden: deel jij ook je inkomen met mensen die dat vragen of hou je dat voor jezelf en waarom dan?
Raymond geeft ons wat tips en opdrachten. Hij maakt duidelijk dat zijn opmerkingen bedoelt zijn om het plan beter te maken en dat hij daarnaast echt een kansrijk plan ziet in een bijzondere omgeving. Dat is ook fijn om te horen van een ervaringsdeskundige.  Hij raad ons aan om gewoon persoonlijk marktonderzoek te doen. Wat willen bezoekers hier eigenlijk en wat willen ze ervoor betalen? Uiteindelijk gaat het bij het krijgen van financiering (ook bij crowdfunding) voor het Kweekcafe toch om een ouderwets ondernemingsplan met een prognose voor de komende 3 jaar, gebaseerd op reële cijfers. To be continued...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Raymond, bedankt voor je feedback en het vertrouwen dat het echt wat kan worden met het Kweekcafe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten