10 september 2014

18) Zomerinspiratie van andere ondernemers

zomer

In juli heb ik wat meer rust gekregen in de dingen die ik aan het doen ben. Ik heb graag controle over de voortgang, heb veel energie en wil doorpakken .....en toch zag ik (gelukkig) ook dat ik wat rustiger aan moet doen als ik samen op wil trekken. En dat het proces soms waardevoller is dan het uiteindelijke resultaat.

Ik merkte op mijn werk dat ik steeds wat meer afstand kon nemen. Ik besefte dat de wereld gewoon doordraait als ik er niet ben en op een bepaalde manier geeft dat ook rust.
Ik trek al een paar weken op met Mieke. Een collega van een andere afdeling die graag haar werkveld wil verbreden. We hebben al eens samen aan een project gewerkt en haar ambities sluiten goed aan bij mijn werkveld. Mieke komt een tijdje proefdraaien en zo kan ik mijn werk prettig overdragen. Het werkt lekker. Mieke is pro-actief, enorm leergierig, toegankelijk en ook heel gezellig in de omgang. Zo denkt de afdeling er ook over. Mijn functie komt vrij en na een paar gesprekken wordt duidelijk dat Mieke en de afdeling Economie een goede match zijn.
Ze kan blijven en is daar echt superblij mee. En ik ook want het is voor mij echt zo'n lekker gevoel als zij mijn werk overneemt. Ik heb altijd met veel verantwoordelijkheidsgevoel gewerkt en dan is het fijn als dat een vervolg krijgt. Dat geeft mij een voldaan gevoel (het was niet voor niets). Ik vraag me af of werkgevers dat beseffen? Het is mij opgevallen dat er veel aandacht aan een sollicitatie proces wordt geschonken. Dat salarisonderhandelingen belangrijk zijn. En hoeveel tijd wordt er daarna besteed aan inwerken, aan het eigen maken van de cultuur en processen? Of aan het netjes afronden van je werk, aan overdracht?

Voor het Kweekcafe hebben we een aantal hele leuke en boeiende gesprekken gevoerd.
Tianne en Hans hebben mij verteld over hun start met Discover! Waar zelfstandigen, onderwijs en flexwerkers samen in 1 pand werken en leren. Tianne runt ook seats2meet en dat brengt ons op ideeën over de inzet van personeel voor het Kweekcafe. Ze vertellen openhartig over de ontwikkeling van Discover!, van plannen naar realiteit. Tianne stelt me meer dan eens een paar fundamentele vragen om er achter te komen of dit is wat ik echt wil. Waardevolle gesprekken zijn dat. Door steeds opnieuw te vertellen wat ik wil en ga doen, kom ik steeds meer tot de kern en word ik steeds zekerder van mezelf.

Hans stelt voor dat ik een afspraak maak met Daphne. Zij runt een kas in Vathorst (Bij Daphne in de kas) . Dat is grappig, hij is de tweede die week die Daphne noemt. Ik bel haar op en vertel haar over onze plannen. Ik vraag haar of ze er voor open staat om eens met ons van gedachte te wisselen en ons te adviseren. Dat wil ze wel.. ze geloofd in delen en doet het graag. Eind juli is het zover.
Met zn 3-en en twee kleintjes rijden van Haarlem naar Amersfoort. Wat een super locatie zeg. Ik kom niet zo vaak meer in Vathorst en heb deze plek nog niet "af" gezien terwijl haar kas al 2 jaar open is. Daphne verteld over haar ervaringen, is lekker direct en geeft ons nuttige tips. We lunchen bij haar en zien hoe kinderen genieten van het spelen met water, gras en zand. Dat kan straks ook bij ons en daar worden we alle drie heel blij van.

We hebben nog meer gesprekken gevoerd deze zomer. Zo zijn we in gesprek geraakt met Jules van de Oerkap tijdens de Dag van de Architectuur. De Oerkap is een muzikaal stadsstrand in Haarlem waar het bij de eerste zonnestraal meteen bomvol zit en die beroemd is om de heerlijke steenoven pizza's. Jules verteld ons over zijn groei, over de kosten die altijd tegenvallen en zegt net als zoveel andere ondernemers: je moet gewoon beginnen! Het is een uitspraak die we zelf steeds meer gaan gebruiken en ik denk dat die tekst straks bij ons aan de muur komt te hangen...

We hebben ook gesproken met Baud van het Seinwezen. Een hele bijzondere locatie met een hele fijne sfeer. Je kunt er vergaderen, flexwerken, koffie drinken en het is een plek waar heel veel met de buurt gedaan word. De wijk rondom het Seinwezen werkt in allerlei projecten samen en ze zijn als een van de eerste in Haarlem een coöperatie voor zonnepanelen gestart. Baud is eigenaar en verteld ons over de verbouwing van zijn pand, over de samenwerking met de stad en zijn dromen over het verduurzamen van Haarlem. We kunnen wat voor elkaar betekenen en dat voelt goed. Soms zie ik ons als kleine kuikentjes in een grote eendenvijver maar tijdens de gesprekken merken we daar niets van. Integendeel, we hebben een goed verhaal, staan open voor adviezen en krijgen langzaam onze eigen fanclub van volwassen eenden.

Al die gesprekken, al die informatie geeft ons ook inspiratie. We krijgen steeds meer beeld bij ons plan en we moeten nu echt aan de slag met het verfijnen van ons ondernemersplan. Het is wel een klus. Door drukke weken die zich vullen met gezinnen, werk, partners die op reis zijn en geplande vakanties is het niet makkelijk om veel met zn 4-en af te spreken. Dat maakt dat het plan minder snel af is als ik in mijn hoofd had. Ik voel een bepaalde druk om het af te ronden. We hebben voor de zomer toegezegd dat we eind juli nog meer informatie zouden sturen, ook financieel. En nu is het niet af. Ik ben daar gevoelig voor en merk dat mijn grootste angst is dat we nu de boot missen. Dat we straks afgewezen worden omdat we het niet op tijd af hadden. En ook dit is een groepsproces. Alle vier willen we onze bijdrage leveren en een goed gevoel hebben over het eindproduct. Dus we verdelen de taken en ik leer van dit proces. Want ...soms is het proces waardevoller dan het resultaat.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bedankt, alle ondernemers die tijd en energie hebben vrijgemaakt om ons verder te helpen met het realiseren van het Kweekcafe. In de toekomst komen jullie bij ONS op de koffie! En Mieke, wat lekker dat jij bij EZ kan blijven. Ik wens je veel succes en plezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten