12 september 2014

19) Warm afscheid nemen is een cadeau op zich!

Sept

Vorige week heb ik afscheid genomen van mijn collega's bij Gemeente Amersfoort. Ik had er zin in en was zenuwachtig tegelijk. Ik moest mijn tablet nog inleveren en merkte meteen dat het over-en-uit is. Mijn mail werkt niet meer, mijn toegangspas geblokkeerd. Al mocht die wel houden, als aandenken....

Het afscheid was meer een soort trailer van mijn jaren bij de gemeente.
In een trailer zie je in een notendop het verhaal van de film, de hoofdrolspelers, spannende momenten, wat dingen die je nieuwsgierig maken maar de clou weet je nog niet.
Zo voelde mijn afscheid ook. In een sneltreinvaart kwamen allerlei mensen voorbij waar ik veel bijzondere en leuke momenten mee gedeeld heb, waar ik van geleerd heb en waar ik mee heb gelachen (en soms ook gehuild).  Er werden wat anekdotes opgehaald en verteld hoe anderen mij zien. Ik kreeg er een heel warm gevoel door. Prachtig om te horen dat de woorden "passie, verbinden, doorzetten, energie en sociaal" meerdere malen terugkwamen. Ik stond te glimmen.
Mijn vader en Tom waren er ook en ik voelde me echt een klein meisje toen ik zag hoe trots mijn vader werd van al die lof. Mooi hoor... ben ik 37 en ik wil nog steeds een aai over mijn bol.

Voorafgaand aan de borrel heb ik met een aantal mensen eerst een kennissessie gevolgd. Een brainstorm waar we door middel van toekomsttafels aan de slag gingen met 2 onderwerpen die ik had ingebracht. De ene ging over de mogelijkheid om fooien in de horeca anders in te zetten en te gebruiken voor lokale goede doelen (daarover in een volgend blog meer). De andere over de optimale manier van het samenstellen van een team. Ik had Matchpoint gevraagd om de kennissessie te begeleiden. Matchpoint is een intermediair voor betrokken ondernemerschap. Een bijzondere organisatie die al zoveel mensen onvergetelijke momenten heeft bezorgd. Zij willen nu ook vorm geven aan Changelab. Een proeftuin om van maatschappelijke ideeën ook echte businesscases te maken. Mijn idee sloot goed aan en Jan-Henk Bouman wilde als founder van Matchpoint de sessie leiden.

Het onderwerp over samenstellen van teams heeft met mijn werk te make. Amersfoort is actief bezig met het optimaliseren van haar organisatie. Zodat de organisatie goed aan blijft sluiten bij haar overheidstaak, de wensen uit de stad en de samenwerking met het bestuur; het college van burgemeester en wethouders. Dat is niet nieuw, dat proces vind bij heel veel organisaties continue plaats.
De laatste jaren was ik mij er steeds vaker bewust van dat er soms zo'n lekkere flow in een projectteam zit en soms niet. Dat het soms lekker loopt (terwijl de opgave moeilijk was) en dat het soms niet loopt (terwijl het gesneden koek is). Hoe komt dat nou? Aan de kennis en ervaring van de mensen lag het volgens mij niet.
Het valt mij ook op dat in veel trainingen en cursussen aandacht besteed wordt aan je rol in een team of welk type je bent. Ik geloof ook dat je een goede mix van mensen nodig hebt om bepaalde resultaten te behalen. Een kritische noot is net zo hard nodig als iemand die de leiding neemt. Veel modellen houden daar rekening mee en delen mensen via testjes en vragenlijsten in. (bijv je staat voor een bepaalde een kleur, type of rol). 
En hoe vaak wordt die theorie nou echt toegepast? Hoe vaak houden we bij de samenstelling van een projectteam echt rekening met die mix van mensen? Stellen we teams samen op basis van beschikbare tijd en kennis? Of op titel en vrijwilligheid? Of zoeken we echt de meest geschikt mensen voor het team en het doel bij elkaar? Ik vind het een boeiend iets en ik denk dat het in de praktijk best anders kan en je zo nog effectiever en efficiënter kan werken. En..met meer lol en energie. Want ik werk liever in een team waar "het lekker loopt".
De mensen bij de kennissessie hebben meegedacht en wat was dat leuk zeg. Er zat lekkere energie in de zaal en iedereen deed mee. Mooi om te zien hoe verschillend we reageren op een stelling of vraag en hoe divers de oplossingen zijn die genoemd worden. Ik hoop dat er wat vaker ruimte is om vooraf stil te staan bij de vorming van een team. Dat mensen zelf ook een actieve houding aannemen en uit een project gaan of zich laten vervangen als ze denken dat het beter is voor het resultaat. Wat natuurlijk heb je daar zelf ook een verantwoordelijkheid in. Een collega heeft de resultaten van deze sessie meegenomen om te delen in het stadhuis. En ik neem deze lessen ook mee in mijn vervolgstappen.

Tijdens de borrel stond ik volgens mij alleen maar te stralen.  Ik ontving zoveel lieve woorden en kaartjes. En een grote doos met persoonlijke cadeautje en briefjes waar ik er de komende weken elke dag 1 van open maak. Allemaal attenties die mijn nieuwe stap ondersteunen of vergemakkelijken. Een warm bad!
De locatie was ook helemaal mijn ding; bij Hoogvuur in de Nieuwe Stad. Vers eten uit de tuin, vintage interieur, relaxte bediening. Ook dat sluit weer zo goed aan bij mijn eigen droom. Kortom; het had niet beter gekund, deze fase is prachtig afgesloten en geeft me vleugels om aan de volgende te beginnen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saskia van Matchpoint en Jan-Henk , bedankt voor
jullie hulp en input. En alle lieve en leuke mensen die bij mijn afscheid waren, bedankt dat je er was!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten