17 februari 2015

25) De frustratie van verwarring

Mijn hele leven lang leer ik graag. Dat zie je terug in opleidingen en cursussen die ik heb gedaan. Soms werk relevant en vaak ook niet. Vooral omdat ik het leuk vond, boeiend of er meer van wilde weten. Naast die praktische en theoretische studies ben ik ook altijd geïnteresseerd geweest in de oorsprong en de overeenkomsten van verschillende religies. Ik lees graag en ben ook dol op boeken van Paulo Coelho en Marianne Fredriksson omdat zij oude verhalen in een nieuwe tijd plaatsen. Omdat je zo ziet dat de zorgen en uitdagingen van een mens tijdloos zijn. Het heeft me geholpen om mijn eigen mening te vormen, om mijn kern te verankeren.  En ook om mijn blik te verruimen want er zullen altijd meerdere perspectieven, meningen en situaties zijn. De context waarin je iets plaatst maakt al een wereld van verschil.
Maar nu dan, die nieuwe tijd waarin we leven. Een tijd waarin we (weer) groeien, ontwikkelen en innoveren en dan op een heel andere manier dan voorheen. Want zoals je overal kunt lezen is dat keihard nodig. Wij kunnen ervoor zorgen dat generaties na ons ook kunnen genieten van alles wat de aarde levert. Maar dan moeten we wel wat doen. De manier waarop het jarenlang ging is onhoudbaar. De mindset van mensen verandert, kennis van over de hele wereld kun je tot je nemen en daarmee kun je ook de verbinding aangaan met die wereld.

En dat is waar ik mee worstel. Want kennis kun je tot je nemen, informatie kun je lezen en nieuws kun je ontvangen? En doe je er dan wat mee? Zet het je aan tot handelen?
Ik kan je vertellen dat je beter rietsuiker dan kristalsuiker kunt gebruiken. Misschien is wat je de volgende wel overweegt als je boodschappen doet. Zeker als ik je daarbij ook verteld heb waarom dat beter is.
Maar ik merk dat sommige informatie, sommige kennis me ook verlamt. Een documentaire over de Klerewereld blijft bij me hangen. Hoe leuk is het nog om te shoppen als ik me bij elke winkel afvraag hoe de kleding gemaakt is? Door wie het gemaakt is, hoe zij leven en waar de stof vandaan komt.
En hoe kan ik kiezen voor levensmiddelen in plastic als ik net een verhaal over plastic soep heb gehoord?
Producten waar  woorden als biologisch, eerlijk, puur opstaan maken deel uit van een assortiment waarop die zelfde woorden staan maar een andere lading hebben. Dan blijkt ineens dat het eigenlijk maar over 1 ingrediënt gaat. Natuurlijk kan ik alles zelf lezen, uitzoeken, navragen?  Ik vind het er niet leuker en makkelijker op worden, de verwarring frustreert en ik begrijp waarom mensen soms liever hun kop in t zand steken.
Mijn geweten verlangt een actie van me. Ik geloof rotsvast dat we een andere wereld kunnen creëren waar veel meer in balans is. Mijn missie is ook om zelf een aandeel te hebben in die wereld. En dat betekend dus dat ik op kleine schaal zelf ander gedrag wil vertonen. De juiste informatie, het kunnen toepassen, het kunnen beargumenteren? Ik mis nog zoveel. Herken je dat? Misschien maak ik nu wel keuzes die over een paar maanden ook niet de beste blijken te zijn.

Ik spreek regelmatig mensen die hetzelfde gevoel hebben als ik: is er überhaupt nog een product wat je zonder enige twijfel kunt kopen? Gelukkig haal ik daar wel vertrouwen uit. Want als er meer mensen zijn met datzelfde gevoel dan gaan zij net als ik ook op zoek naar meer informatie. En ik hoop dat ze dat met me delen dan kan ik ook weer andere keuzes maken. En zo kan ik steeds een klein verschil maken en samen maken we een groter verschil.
Hoe mooi zou het zijn als een hele keten zijn verantwoordelijkheid neemt en dat je echt kunt vertrouwen of wat er op een product beschreven staat. Dat een product zijn eigen verhaal verteld. Zonder mistflarden, zonder grijs gebied, gewoon zoals het is. Ik hoop dat ik het meemaak en dat mijn kinderen later zeggen: Oh mam, wat jij verteld is echt zooooo 2015!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen